NADA behandling

På Den Interne Skole kan de unge tilbydes1 NADA-behandling.
På Magleby Skolecenter er tre medarbejdere certificerede NADA udøvere. De har været i kursus hos NADA Danmark.

NADA er øreakupunktur. Nåle og / eller små metalkugler sættes i øret. Nålene sidder i 45 minutter, hvorefter de tages ud igen. De små kugler sidder fast med et lille plaster og falder selv af efter et par dage.

NADA blev udviklet i 1970’erne af den amerikanske psykiater Michael Smith som en recovery-teknik indenfor psykiatrien.

NADA er ikke rettet mod særlige diagnoser, men kan bruges i alle situationer, hvor en person har brug for stabilitet, bedre stress-håndtering (herunder bl.a. vrede, søvnproblemer, rastløshed, angst m.m.), fokus, bedre håndtering af følelser og kognitive funktioner. Metoden kan bruges til at lindre alle typer abstinenser.

De fleste unge oplever at NADA hjælper mod uro i kroppen og / eller hovedet. De unge får lettere ved at slappe af og får lettere ved at kontrollere deres temperament.